Systemy poboru opłat drogowych: viaTOLL i e-TOLL

Polska przeszła od systemu viaTOLL do nowoczesnego e-TOLL. Dowiedz się, jak działały oba systemy, kogo obowiązywały i jakie zmiany zaszły dla kierowców.

System viaTOLL – historia opłat elektronicznych

System viaTOLL działał w Polsce przez wiele lat. Był to elektroniczny sposób poboru opłat drogowych. Zastąpił wcześniej stosowane winiety. Obowiązywał na wybranych odcinkach dróg.

System objął autostrady i drogi szybkiego ruchu. Dotyczył także dróg krajowych w Polsce. Jego start nastąpił 1 lipca 2011 roku. Głównym elementem systemu było urządzenie OBU.

Kogo obowiązywał system viaTOLL?

System viaTOLL dotyczył pojazdów ciężkich. Obowiązywał maszyny powyżej 3,5 tony. Dotyczył również autobusów niezależnie od ich masy. Udział był dobrowolny dla pojazdów lżejszych. System wymagał rejestracji przewoźników. Dotyczyło to małych i dużych flot.

Urządzenie viaBOX było obowiązkowe. Nosiły je pojazdy podlegające opłatom. Dla samochodów osobowych było urządzenie viaAUTO. Opłaty pobierano na wybranych odcinkach. System nie obejmował dróg prywatnych koncesjonariuszy.

Gdzie można było kupić urządzenia viaTOLL?

Urządzenia viaAUTO i viaBOX kupowano w punktach dystrybucji.

Dostępne były na stacjach benzynowych.

Punkty sprzedaży miały sieci Orlen, BP, Lotos, Circle K.

Było około 190 takich punktów w sieci stacji.

Urządzenia odbierało się w punktach sprzedaży (POS).

Możliwa była wysyłka poza Polskę. Wymagało to zamówienia minimum 10 sztuk.

Jak działał viaTOLL i ile kosztował?

System viaTOLL automatycznie naliczał opłaty. Używał do tego zarejestrowanego OBU. Urządzenie viaBOX montowało się na szybie. Najlepiej w okolicy lusterka wstecznego. Należało czyścić powierzchnię przed montażem. Temperatura montażu nie mogła przekraczać 15°C.

Opłaty dla osobówek wynosiły 0,10 zł za kilometr. Dla ciężarówek stawki były różne. Zależały od klasy drogi i kategorii pojazdu. Liczyła się też norma emisji spalin. Stawki wahały się od 0,16 zł do 0,53 zł za kilometr.

  • Oszacuj koszty trasy online.
  • Skorzystaj z kalkulatora na stronie viatoll.pl.
  • Przed wyjazdem zasil konto pre-paid.
  • Minimalna kwota to 120 zł.
  • Instaluj viaBOX na wewnętrznej stronie szyby.

Minimalne zasilenie konta pre-paid wynosiło 120 zł. Kaucja za viaBOX także wynosiła 120 zł. Kaucja była zwracana po oddaniu urządzenia. Wpływy z viaTOLL przekroczyły 10 miliardów złotych.

Jak sprawdzić stan konta viaTOLL?

Stan konta można było sprawdzić łatwo.

Służyła do tego aplikacja mobilna viaTOLL.

Dostępny był także portal internetowy.

Można było wysłać SMS.

Sprawdzenie było możliwe na stacji benzynowej.

Rejestracja w systemie viaTOLL

Rejestracja w systemie viaTOLL była konieczna. Wymagała podania danych firmy. Trzeba było podać nazwę i formę prawną. Konieczny był kraj rejestracji, NIP i KRS. W przypadku klienta spoza UE wymagano dodatkowych dokumentów.

Rejestracja przebiegała w czterech krokach. Wypełniało się i podpisywało dwa egzemplarze umowy. Następnie rejestrowało się pojazdy. Dodawało się wymagane dokumenty. Wybierało się formę rozliczenia.

Rejestracja była możliwa w punktach obsługi klienta. Punkty działały na terenie całej Polski. Było ich ponad 220. Rejestracja na granicach obejmowała wiele przejść. Wśród nich Barwinek, Bobrowniki, Chełm, Świecko, Świnoujście, Trzebina.

  • Rejestruj się w punktach na granicach.
  • Możesz też rejestrować się online.
  • To skróci czas rejestracji.
  • Przygotuj potrzebne dokumenty.
  • Wymagany był dowód osobisty lub paszport.
  • Potrzebny był dowód rejestracyjny pojazdu.
  • Przedstaw dokumenty potwierdzające normę Euro.
  • Przygotuj pełnomocnictwo, umowę leasingową.
  • Miej dane kontaktowe firmy.

Pierwsze logowanie wymagało zmiany hasła. Hasło musiało mieć minimum 8 znaków. Operator systemu zmieniał się. Od listopada 2018 roku był nim GITD. Wcześniej system obsługiwała GDDKiA.

Przejście na system e-TOLL – nowy rozdział

System viaTOLL zakończył swoje działanie. Urządzenia viaBOX i viaAUTO przestały działać. Stało się to 1 października 2021 roku. Od tej daty wszedł system e-TOLL.

e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie. Jest oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Wykorzystuje system GPS. System e-TOLL jest jedynym systemem płatności. Umożliwia wnoszenie opłaty elektronicznej. Dotyczy to przejazdów po drogach płatnych w Polsce.

Szef KAS odpowiada za pobór opłat. Służy do tego system e-TOLL. System obejmuje drogi zarządzane przez GDDKiA. Dotyczy odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Obejmuje też wybrane drogi krajowe.

Zapewniliśmy branży transportowej 3 miesiące okresu przejściowego, czyli równoległego funkcjonowania dwóch systemów i cały czas staramy się wspierać przedsiębiorców w dostosowaniu się do zmiany. – Magdalena Rzeczkowska

Jak działa system e-TOLL?

System e-TOLL używa technologii satelitarnej. Pobiera dane geolokalizacyjne. Użytkownicy wybierają sposób przekazania danych. Mogą użyć aplikacji mobilnej e-TOLL PL. Dostępne są lokalizatory w pojazdach (ZSL). Można też korzystać z urządzeń pokładowych (OBU).

System jest otwarty na różne urządzenia GPS. Dostawcy oferują wiele typów urządzeń. Dostępnych jest 359 typów OBU i ZSL. System e-TOLL obejmuje około 3700 km dróg. Są to drogi płatne dla pojazdów ciężkich.

Kto może korzystać z systemu e-TOLL?

System e-TOLL jest obowiązkowy dla pojazdów ciężkich.

Dotyczy maszyn powyżej 3,5 tony.

Obejmuje też autobusy.

Użytkownicy pojazdów lekkich mogą też z niego korzystać.

Dotyczy to odcinków GDDKiA na A2 i A4.

Na autostradach A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica system działa. Korzystają z niego także użytkownicy pojazdów lekkich. Kierowcy osobówek mogli używać systemu manualnego do 30 listopada 2021 roku. Potem został on wyłączony. Od 1 grudnia 2021 roku kierowcy osobówek mają nowe opcje. Mogą kupować bilety autostradowe. Mogą też korzystać z systemu e-TOLL PL.

Kierowcy pojazdów osobowych mogą nadal opłacać przejazdy po autostradach w sposób manualny, ale ich też zachęcamy do korzystania z nowego systemu. – Magdalena Rzeczkowska

Manualny pobór opłat został wyłączony. Użytkownicy pojazdów lekkich muszą dostosować się do zmiany. Powinni korzystać z aplikacji e-TOLL PL. Alternatywą są urządzenia pokładowe.

  • Korzystaj z aplikacji e-TOLL PL.
  • Możesz użyć urządzeń pokładowych.
  • Zrób to przed 30 listopada 2021 r.
  • Od 1 grudnia kup bilet autostradowy.
  • Dotyczy to samochodów osobowych i motocykli.
  • Dostosuj urządzenie do systemu e-TOLL.

Rejestracja w systemie e-TOLL

Rejestracja w systemie e-TOLL jest prosta. Można zarejestrować się online. Dostępne są stacjonarne punkty obsługi. Można też skorzystać z dostawców kart flotowych. W systemie zarejestrowano ponad 557 tysięcy pojazdów. Liczba pobrań aplikacji mobilnej e-TOLL PL przekroczyła 216 tysięcy.


Przykładowy wykres statystyk e-TOLL

Przykładowy wykres przedstawiający statystyki systemu e-TOLL.

System udostępnia kalkulatory opłat. Dostępny jest kalkulator trasy. Można obliczyć wysokość zabezpieczenia. Dostępny jest klasyfikator pojazdów. Pomaga ustalić kategorię pojazdu.

Opłaty i kontrola w e-TOLL

Opłaty w systemie e-TOLL naliczane są automatycznie. Zależą od przejechanej odległości. Liczy się kategoria pojazdu i norma emisji spalin. Stawki są zdefiniowane dla poszczególnych odcinków. Płatności można dokonywać na różne sposoby. Dostępne są konta przedpłacone i z odroczoną płatnością.

Kontrola drogowa sprawdza prawidłowość opłat. Służby wykorzystują mobilne urządzenia kontrolne. Sprawdzają, czy pojazd jest zarejestrowany. Weryfikują, czy opłata została wniesiona. Naruszenia skutkują nałożeniem kar. Brak opłaty grozi mandatem do 5000 zł. Brak rejestracji pojazdu to kara do 3000 zł. Brak opłaconej stawki może kosztować do 10000 zł.

System e-TOLL jest zgodny z przepisami prawnymi. Opiera się na Ustawie o drogach publicznych. Podstawy prawne są jasno określone. System wspiera Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (EETS). Ułatwia to podróżowanie po Europie.

Wsparcie i informacje dla użytkowników

Użytkownicy systemu e-TOLL mają dostęp do wsparcia. Działa infolinia e-TOLL. Numer telefonu to +48 22 24 337 77. Jest też infolinia dla wezwań do opłaty. Jej numer to +48 22 46 05 999.

Dostępne są Miejsca Obsługi Klienta (MOK). Można tam załatwić formalności. Rejestracja i wsparcie są tam dostępne. Punkty obsługi klienta viaTOLL miały numer telefonu 800 101 101. Dostępny był też numer +48 22 521 10 10.

Informacje o systemie dostępne są online. Strona podatki.gov.pl zawiera szczegóły. Dostępna jest polityka prywatności. Zawiera klauzulę informacyjną Szefa KAS. Treści w serwisie są udostępniane bezpłatnie. Obowiązuje licencja Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska.

System umożliwia zarządzanie kontem online. Dostępne jest Internetowe Konto Klienta (IKK). Można tam śledzić przejazdy i opłaty. Dostawcy kart flotowych wspierają użytkowników. Oferują rozwiązania do zarządzania flotą.

Gdzie znaleźć informacje o viaTOLL i e-TOLL?

Oficjalne strony systemów zawierają informacje.

Strona viatoll.pl była źródłem danych.

Teraz informacje są na podatki.gov.pl/e-toll.

Dostępne są infolinie dla obu systemów.

Można pytać w Miejscach Obsługi Klienta.

Wspierają też dostawcy kart flotowych.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *